KOLIKO JE ZAISTA ZDRAV RAŽANI HLEB?

28.08.2018

Pojavom novih režima ishrane, različitih mišljenja o dijetama i uopšte namirnicama, hleb se izdvojio kao najveći neprijatelj svakog razgovora o ishrani. Ražani hleb postao je glavna zamena belim hlebovima, ali retko ko zna da li je on zaista dobar za čovečiji organizam.

Raž je žitarica, koja je srodna pšenici i ječmu. Prvi put kultivisana je u jugozapadnoj Aziji, dok je u istočnu evropu stigla tek u bronzanom dobu.

Javlja se u različitim oblicima u svakodnevnoj ishrani čoveka, dok se slama polaže životinjama i koristi kao đubrivo.  

Raž kao namirnica ne raspolaže velikim brojem vitamina. Zapravo, ima najviše tiamina, što zapravo znači vitamina B1 i niacina. Pored toga, sadrži i riboflavin, folate i vitamin B6.

Bogata je manganom, selenijumom, fosforom, a sadrži i magnezijum, cink, bakar i gvožđe.

Raž ima relativno visok sadržaj proteina – u 100 grama ima 30%, a glavni sastojak su ugljeni hidrati.

A gluten?

Odgovor je potvrdan. Raž sadrži gluten, baš kao pšenica i ječam. Radi se o gluteinskom proteinu koji nosi naziv secalin, zbog čega određeni potrošači ga ne smeju konzumirati.

Šta je na kraju bolje pšenica ili raž?

Raž i pšenica slične su po nekim stavkama, kao što su:

  • Nizak sadržaj kalorija
  • Nema holesterola
  • Visok sadržaj tiamina

 

Svakako je ražani hleb bolji ukoliko ste na dijeti, ili prosto zdravijem režimu ishrane, jer će vas manja količina duže držati sitim.

Sa druge strane, ražani hleb sadrži više soli, dok u pšenici ima više proteina i minerala.

 

Prednosti ražanog hleba:

  • Pomaže u mršavljenju – jer vas duže drži sitim
  • Utiče na prevenciju pojave kamena
  • Dobar je za dijabetičare
  • Čuva zdravlje srca

 

Ukoliko budete sami pravili svoj ražani hleb, preporučujemo vam da stavite semenke bundeve, suncokreta i laneno seme. Ovo su zdravi izbori, a utiču na ukus i teksturu hleba. Ukoliko ste se odlučili za malo eksperimentisanja, stavite malo ruzmarina i začine koje najviše preferirate.

Da biste komentarisali, morate biti prijavljeni.